سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی

سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادیی

» خبرها » اعلام نتایج آزمون استخدامی قضات روحانی 1390
اعلام نتایج آزمون استخدامی قضات روحانی 1390 16 آذر 1390
باسمه تعالی

ضمن عرض تسلیت و تعزیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام ، به اطلاع کلیه شرکت کنندگان در آزمون استخدامی قضات روحانی (دوره دوم) 1390 می رساند:

با عنایت به موافقت ریاست معزز قوه قضاییه و دستور حجت الاسلام و المسلمین آقای سلطانی؛ رئیس محترم مؤسسه آموزشی و پژوهشی قضا، نتایج آزمون پس از تصحیح اوراق امتحانی و در موعد مقرر به این وسیله اعلام می گردد.


لازم به ذکر است، آن دسته از عزیزانی که در آزمون کتبی پذیرفته شده اند، می بایست نسبت به رفع نواقص پرونده ثبت نامی خود پیش از برگزاری مصاحبه علمی (اختبار) که متعاقبا اعلام می شود، در اسرع وقت اقدام نمایند. در غیر اینصورت قبولی نامبردگان کأن لم یکن تلقی خواهد شد.

و آن دسته از شرکت کنندگان محترمی که شرایط لازم را برای قبولی کسب نکرده اند، می توانند نسبت به نتیجه آزمون در موعد یک هفته ای مقرر شده ، اعتراض نموده و از اول دیماه جهت اطلاع از نتیجه نهایی به سایت مراجعه نمایند.




روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی قضا

موضوعات سايت

تاریخ امروز
پنجشنبه 09 مرداد 1393

استفتاء روز

سؤال:
از قواعد مسلم نزد اماميه اين است که پدر هيچگانه به خاطر قتل فرزندش کشته نمي شود که شهرت، اجماع، اتفاق اماميه و روايات متعدد خصوصا قاعده مشهور لا يقتل الوالد بولده استناد نموده اند . اين احاديث که در کتب روايي شيعه نقل شده است، در وسايل الشيعة 10 حديث از رواتي موثق قابل اعتماد همچون حمران حلبي، فضيل بن يسار، علاء بن الفضيل، ابو بصير، اسحاق بن عمار، جابر بن ظريف و حماد بن عمر و انس بن محمد نقل شده است . و نيز در کتاب مستدرک الوسايل ج 6 حديث به ترتيب از دعائم الاسلام، فقه الرضا، بحار، صدوق در مقنع، کتاب ظريف بن ناضح و غوالي اللالي نقل شده است. همچين از جمله دلايلي که فقهاي اماميه بر حکم مذکور استدلال نموده اند مؤيداتي است که در حقيقت از جمله استحسانات عقليه محسوب مي شود . از جمله: علت اينکه والد فرزندش کشته نمي شود آن است که فرزند مملوک پدر است. پدر علت فاعليه و سبب ايجاد فرزند است . بنابر اين اگر پدر به خاطر قتل فرزندش قصاص شود، در اين صورت مسبب موجب ازاله و از بين رفتن سبب مي شود. در حدود در باب قذف، در صورتي که والد، فرزندش را قذف کند، حد نمي خورد. بر همين اساس بطريق اولي در قصاص اين گونه است . اما اغلب فقهاي اماميه بيان داشته اند مادر در صورتي که فرزند خود را بکشد قصاص مي شود که بعضي هيچگونه استدلال و شاهدي بر آن ذکر نمي کنند. بعض ديگر هم دليل خود را قول خداوند تعالي قرارداده اند که فرمود: «کتب عليکم القصاص ... والنفس بالنفس» بنابر اين واجب است آن را بر عموم حمل کرد مگر مواردي که دليل، آن را از تحت عام خارج کند. البته در ميان فقها هم ابن جنيد اسکافي معتقد است مادر هم مانند پدر قصاص نمي شود و ايشان استدلال مي کند که کلمه والد که در روايات و قاعده مشهور «لايقاد والد بولده» بکار رفته است شامل مادر نيز مي شود . همچنانکه در موارد متعددي کلمه والد در مورد پدر و مادر هر دو بکار رفته است. همچنين مرحوم آيت الله العظمي مرعشي(ره) گرچه ابتدا قول به قصاص مادر را مي پذيرد لکن در انتها مقتضاي احتياط را عدم قصاص مادر اعلام مي کند. بنابر اين بر اساس ادله اي که بر عدم قصاص پدر ارائه شده است: 1 - از آنجا که کلمه والد بر مادر نيز اطلاق مي شود لذا بر اساس روايات موجود و قاعده مشهور «لا يقتل والد بولده» مادر قصاص نمي شود. 2 - بر اساس قاعده «الحدود تدرء بالشبهات» و نيز بر اساس احتياط در دماء که مرضي شارع مقدس است، آيا توان بيان کرد که : حکم قبل در صورتي که مادر مرتکب قتل فرزند بشود اجرا نگردد؟
مشاهده پاسخ(ها)
نظرسنجی
جستجو